Gribskov lokalforening

Velkommen til Kræftens Bekæmpelses lokalforening i Gribskov kommune.

Kræftens Bekæmeplse har lokalforeninger der kan tale kræftpatienter og pårørendens sag i alle kommuner, dog ikke i Gribskov kommune.

Hvad laver en lokalforening?

Lokalforeningen omfatter de medlemmer af Kræftens Bekæmpelse, der er bosat i Kommunen.  På landsplan har Kræftens Bekæmpelse omkring 400.000 medlemmer. I Gribskov kommune er der 3500 medlemmer.

Lokalforeningens opgave er:

• at medvirke ved gennemførelse af kræftens Bekæmpelses politik i kræftrelaterede spørgsmål
  • bidrage til kontakten til og samarbejdet med kommunen i kræftrelaterede spørgsmål
  • at informere om kræftens Bekæmpelses arbejde og resultaterne deraf med henblik på at fremme kræftsagen
  • at forestå lokale aktiviteter, herunder indsamlings-, oplysnings-, forebyggelses- og patientstøtteaktiviteter inden for de af hovedbestyrelsen fastlagte rammer
  • at arbejde for tilgangen af medlemmer
  • at varetage medlemmernes og lokalbefolkningens interesser i Kræftens Bekæmpelse

Er du interesseret i at gøre en indsats for kræftsagen i Gribskov Kommune så kontakt:

Mobil til 31 34 80 24

Spændende foredrag af læge og kræftforsker Maren Weischer
Udgivet den 27-08-2024

Spændende foredrag af læge og kræftforsker Maren Weischer og forfatter til den populærvidenskabelige bog ”Hvorfor lige mig?”.

Hvad er kræft? Hvorfor får én ud af tre på et tidspunkt kræft? Hvordan kommer vi væk fra idéen om, at patienter selv er skyld i sygdommen? Rygning, solskoldning, alkohol, og asbest og så videre spiller en rolle – de flytter lodder mellem vægtskålene, men i sidste ende er det held og uheld, der bestemmer, hvem der får kræft.

Selvom der er flere nu end tidligere, der får kræft, så er det ikke en moderne sygdom. Hvad er forklaringen på, at dinosaurerne også fik kræft? Hvorfor får mus kræft lige så tit som os, mens elefanter sjældent får sygdommen? Hvordan kan ny viden være med til at gøre os klogere på kræft?

Maren har deltaget som gæst i ’Hjernekassen på P1 - Kræftskyld’ med Peter Lund Madsen.

Tidligere deltagere til foredraget udtaler: ” kompetent og humoristisk fremlagt”

– ” meget uhøjtidelig og skøn at høre” – ” dejligt forfriskende foredrag”

Tid og sted: Tirsdag den 24.9 kl. 19-21 i Frivilligcenter Helsinge, Vestergade 4, 3200 Helsinge. Vi byder på kaffe og sødt

Foredraget er gratis, men tilmelding er nødvendigt, da der kun er 50 pladser.

Tilmelding senest 17.9. til konsulent i Kræftens Bekæmpelse

Suzanne Bjerregaard.

Mail: suzbje@cancer.dk eller

SMS: 31 34 80 24

Vi glæder os til at se jer!

Kræftens Bekæmpelse Gribskov

Opslag Maren Weischer 24.09.24.pdf

Arbejdsgruppe med fokus på senfølger
Udgivet den 01-07-2024

Der er nu oprettet en arbejdsgruppe med fokus på senfølger efter kræft i Gribskov Kommune

Flere borgere i Gribskov kommune har nu meldt sig til en arbejdsgruppe der vil arbejde med aktiviteter til personer med senfølger efter kræft.

I Gribskov Kommune er der hvert år 364 borgere, der får kræft.

Heraf forventes 144 at dø af kræft. Omkring 3.000 borgere lever med kræft og over 2000 af dem har senfølger. Senfølger er fysiske og psykiske helbredsproblemer, der opstår under og efter et kræftforløb.

Arbejdsgruppen ønsker at gøre noget for dem.

Det kan fx være at holde foredrag, oprette et gå-hold eller et net­værk for personer med senfølger eller andre tilbud. Mulighederne er mange. Arbejdsgruppe holder første møde i sidst i august.

Hvis du har lyst til at vide mere om arbejdsgruppe, har ideer til at styrke indsatsen eller være med så skriv til:

SMS til 31 34 80 24

Læs mere på Facebook: https://www.facebook.com/kraeftgribskov

Kræftens Bekæmpelse søger frivillige til at styrke indsatsen mod kræft og senfølger efter kræft i Gribskov.
Udgivet den 04-06-2024

I Gribskov Kommune er der hvert år 364 borgere, der får kræft.

Heraf forventes 144 at dø af kræft. Omkring 3.000 borgere lever med kræft og over 2000 af dem har senfølger. Senfølger er fysiske og psykiske helbredsproblemer, der opstå under og efter et kræftforløb.

Vi ønsker at gøre noget for dem. Vi vil gerne oprette en arbejdsgruppe der arbejder med at forbedre tilbud til personer med senfølger efter kræft.

Det kan fx være at arrangere foredrag, oprette et gå-hold eller et netværk for senfølger. Måske vil du bage en kage til vores næste arrangement? Måske vil du lave events? Eller stå for vores lokale Facebook side?

Mulighederne er mange. Som frivillig i Kræftens Bekæmpelse får du mulighed for spændende opgaver tilpasset din interesse og tid.

Du får god introduktion til opgaverne og foreningen samt mulighed for spændende kurser. Du er også velkommen til at komme med dine idéer til aktiviteter.

Vi holder informationsmøde d. 25.6. kl. 17 til 18.30 i Frivilligcenter Helsinge, Vestergade 4

Yderligere oplysninger og tilmelding til:

SMS til 31 34 80 24

flyer om informationsmøde 25.6 - en side.pdf

GRATIS FOREDRAG OM SENFØLGER EFTER KRÆFT
Udgivet den 08-03-2024

Kræftens Bekæmpelses inviterer alle interesserede til en aften med fokus på senfølger efter kræft.

Senfølger er fysiske og psykiske helbredsproblemer, der kan opstå under og efter et kræftforløb. Træthed, smerter og angst er blandt de mest almindelige.

I Danmark lever over 370.000 personer med eller efter kræft. Knap 60 procent oplever at få senfølger.

Kom og hør Gitte Serup holde oplæg om generelle senfølger, konsekvenser, handlemuligheder og hvad Kræftens Bekæmpelse kan tilbyde.

Gitte Serup er uddannet sygeplejerske og psykoterapeut. Hun arbejder som rådgiver i kræftrådgivningen i Hillerød.

Du kan også høre Birgitte Due Pedersen der fortæller sin personlige historie på en meget smuk og lyrisk måde,

Senfølger er fysiske og psykiske helbredsproblemer, der kan opstå under og efter et kræftforløb. Træthed, smerter og angst er blandt de mest almindelige.

Program:

Kl. 19 Velkomst og præsentation af Stafet for Livet Gribskov

Kl. 19.10 Oplæg om Senfølger efter kræft v/Gitte Serup - med mulighed for at stille spørgsmål.

Kl. 20 Kaffe og kage - Præsentation af lokale tilbud

Kl. 20.15 Personlig fortælling ved Birgitte Due Pedersen.

Kl. 21.00 Tak for i aften

Tid og sted:

Onsdag den 10. april kl. 19.00 til 21.00 i Frivilligcenter Helsinge, Vestergade 4, 3200 Helsinge

Tilmelding:

Foredraget er gratis, men tilmelding er nødvendigt, da der kun er 50 pladser..

Tilmelding senest d. 3. april til konsulent i Kræftens Bekæmpelse Suzanne Bjerregaard.

Mail: suzbje@cancer.dk

SMS: 31 34 80 24

Vi glæder os til at se dig

Bedste hilsner